15 mei 2012

ZWANEN LIEFDE




WAT ZIJN ZWANEN TOCH MOOI!
DIT IS EEN ZWAAN MET EEN VERHAAL.
ZE KON NIET EEN NEST MAKEN OP HET LAND VOOR HET HUIS VAN ONS.
DAT LAND IS VAN DE BUREN VAN ONS.
OP HET LAND LAG SLIP UIT DE SLOOT.
AL HET GRAS WAS WEG DAARDOOR.

DUS GING ZE OPZOEK NAAR EEN ANDERE PLEK.
NIET ZO EEN BESTE PLEK VONDEN WE ALLEMAAL.
MAAR DE ZWAAN BEPAALD WAAR ZE GAAT LIGGEN.
DAT WERD DUS OP HET HOEKJE VAN ONZE TUIN.
NAAST DE WEG IN DE BERM VOOR ONS HUIS.
NIET HANDIG MET AL DAT VERKEER.
DE BUREN WAREN BEETJE IN PANIEK.
DEZE ZWANEN ZIJN AL HEEL LANG BIJ ONS IN DE STRAAT EN HOREN HIER.
MAAR NU HADDEN ZE EEN ONVEILIGE PLEK VOOR ZICHZELF GEKOZEN, DE ZWANEN.
MAAR OOK VOOR DE WEGGEBRUIKERS.
DUS BUURMAN HAD DE POLITIE, DIERENBESCHERMING, DIEREN AMBULANCE AL GEBELD VOOR ADVIES.

MAAR ZE DEDEN ER NIKS AAN.
DUS BUURMAN HAD EEN BORD GEMAAKT MET DE TEKST "PAS OP ZWAAN"
NOG GEEN 4 DAGEN NADAT HET BORD WAS GEPLAATST.
WERD DE PAPPA ZWAAN AANGEREDEN.
VOOR MIJN HUIS OM 5:45.
IK LAG NET TE BED.
OMDAT IK IN DE DAG DIENST WEEK ALTIJD ER MEE UIT GAAT OM MANLIEF ZIJN BROOD TE SMEREN.
VAAK BLIJF IK ERUIT.
NU WAS IK TE MOE EN GING IK TERUG TE BED.
MAAR IK LAG NET EN IK HOORDE EEN KLAP!
IK KEEK UIT MIJN SLAAPKAMER RAAM EN ZAG DAT DE PAPPA ZWAAN WAS AANGEREDEN.
IK SNEL MIJN KLEREN AANGETROKKEN EN NAAR DE WEG VOOR ONS HUIS.
DAAR LAG EEN HELE MOOIE ZWAAN OP DE WEG.
DOOD!
IK HEB DE ZWAAN AAN DE KANT GETROKKEN.
TERWIJL IK DAT DEED WERD IK ZO WAT ZELF AANGEREDEN DOOR EEN 
VRACHTWAGEN.
HET WAS TOEN NOG DONKER.
IK HEB DE ZWAAN IN HET GRAS GELEGD.
ALSOF HIJ SLIEP.
TOEN HEB IK DE GEMEENTE GEBELD.
WANT DE  DIEREN AMBULANCE HAALT DEZE DODE ZWANEN NIET OP.
TOEN WAS DE MAMMA ZWAAN ALLEEN!








NET GEBOREN EN DAN AL UIT HET NEST GEVALLEN.







ZE IS MOOIE ZWAAN MAAR NIET LIEF.
ZE WAAKT OVER HAAR KINDEREN.




NET GEBOREN EN ZO SCHATTIG!
DE VEREN MOETEN NOG DROGEN.
ZE ZIJN EEN DAG VOOR MOEDERDAG GEBOREN OP 12-05-2012













DEZE VIEL ERUIT.
ZWANEN, MAAR OOK GANZEN ZIJN EIGENLIJK EEN BEETJE LOMP.
VOOR JE HET WEET LIG JE ALS JONGE ZWAANTJE NAAST HET NEST.
OMDAT MOEDER EVEN GAAT VERLEGGEN.






ZIE DAN MAAR WEER IN HET NEST TE KOMEN.

( LIGT AL WEER ONDER MOEDERS VLEUGELS HOOR)











DE DAG ERNA 13-05-2012 WAS ER 1 EI UIT HET NEST GEVALLEN EN EEN JONG!
DOOD DOOR DE KOU VAN DIE NACHT ERVOOR.
HET JONGE ZWAANTJE  EN OOK HET EI KUNNEN NIET ZONDER MOEDERS WARMTE.
DAN STERFT HET.
HET NEST IS TE HOOG ( ONGEVEER 20CM)
OM ZELF WEER IN HET NEST TE KRUIPEN.
(IK HEB HIER GEEN FOTO VAN GEMAAKT.)




HET HEK GEPLAATST DOOR DE GEMEENTE






GEMAAKT EN GEPLAATST DOOR DE BUREN.
WANT JE MAG MAAR 30KM PER UUR VOOR ONS HUIS.
MAAR ZE RIJDEN ER 80KM.






IK MOCHT NIET HAAR KINDEREN OP DE FOTO ZETTEN VAN HAAR.
ZE GING ER VOOR ZITTEN.
ONDANKS DAT ZE ME ELKE DAG ZIET.














WAT ZIJN ZE TOCH MOOI EN LIEF ZO LEKKER DONZIG!





HIER GINGEN ZE DAN!
DE MAMMA ZWAAN MET HAAR TWEE JONGEN DE SLOOT IN.
OP 14-05-2012 OM 14:45 TE WATER.
IK STOND ERBIJ EN KEEK ER NAAR.
WAT WAS IK BLIJ DAT ZE TE WATER WAS MET HAAR JONGEN.






HET NEST HEB IK GELIJK WEG GEHAALD IN DE HOOP DAT ZE NIET TERUG KOMT.
WANT IK MOET ER NIET AAN DENKEN DAT ZE UIT DEZE SLOOT WEER OVER DE WEG MET AL HET LANDBOUW VERKEER WORDT AANGEREDEN MET HAAR TWEE JONGEN.
DAT HEEFT ZE TOT NU TOE OOK NIET GEDAAN.







DIT IS EEN ZWANEN EI MET EEN JONG ZWAANTJE ERIN.
IK HEB HET EI OPEN GEMAAKT OM JULLIE EEN KIJKJE IN HET EI TE LATEN ZIEN.
DAT IS EIGENLIJK NIET MOGELIJK OMDAT DE EIEREN VAN EEN ZWAAN GOED BEWAAKT WORDEN DOOR MOEDER.




DIT IS GEEN LEEFT JONGE ZWAANTJE.
HET EI WAS UIT NET NEST GEVALLEN.
2 DAGEN EN NACHTEN ZONDER MOEDERS WARMTE.
 DAN KOMT HET EI NIET MEER UIT EN STERFT HET JONGE ZWAANTJE IN HET EI.
DIT EI HEB IK MEEGENOMEN BIJ HET OPRUIMEN VAN HET NEST.




ONDANKS DAT HET NIET MEER LEEFT VIND IK DIT TOCH WEL BIJZONDER MOOI.
HET IS TOCH EEN WONDER DAT DIT ZO IN EEN EI ZIT.
IK VIND DE NATUUR HARD MAAR OOK ZO MOOI.

FIJNE WEEK,

MIRANDA 


14 opmerkingen:

Gerry zei

De natuur gaat inderdaad grillige wegen. Je zou zo zeggen kan de zwaan met zijn grote snavel zo'n jonkie of ei niet zelf terugleggen in het nest.
Maar die kleine kuikens zijn wel heel aandoenlijk.

Lieve groet,
Gerry

André en Inka. zei

Hallo Miranda,wat een prachtige dieren zijn het toch,he en wat super dat jullie zo bekwaam zijn geweest met de zwanenfamilie,de dierenbescherming laat het weer eens goed afweten,...en wat triest dat de mannentjes zwaan is doodgereden,wist je dat een zwaan een partner voor haar hele leven kiest en nu verder zal gaan in haar eentje met nu nog de twee kleintjes,.....sinds de twee koude vriesweken hebben wij bij ons voor ook een jonge zwaan die waarschijnlijk de anderen is kwijt geraakt,iedere dag komt hij/zij trouw zijn brood ophalen en vertrekt dan weer tot de volgende dag en zit s`morgens alweer heel trouw op me te wachten,....hahahaha,alleen kleine bram vindt hij/zij maar niks maar verders gaat het goed,.......xxx

Carla zei

Ach gossie...arm zwaantje!!
Maar wat een mooi gezicht...je kunt je er een voorstelling van maken hoe dat ongeveer moet zitten, maar tjonge wat krap!!
Prachtig om eens te zien, hoewel hij beter gewoon lekker uit het ei had kunnen komen!!
Maar ja..mams is nu hopelijk veilig met haar twee kinders.
Tja..30 km zone....er zijn er maar weinig die zich daar aan houden hoor grrrrr.
En dan paps die het leven moest laten door zo'n wegpiraat..zo zonde van zo'n mooi zwaneleven.

Ondanks alle narigheid toch leuk dat je ons liet mee genieten.

lieve groetjes Carla.

Maaike zei

Och, dat arme zwaantje.. Wat mooi dat je er zo'n fotoreportage van hebt gemaakt.
Bijzonder lijkt me, zo voor je huis!
En je woont erg mooi, zo te zien!
Groetjes, Maaike (frisse rommel)

amy zei

IK zit hier met een brok in mn keel ,zo mooi en zo zielig
Wat een prachtige fotos :)
Gr Amy

Rozet zei

Dat is een bijzonder verhaal. Wat vreselijk sneu van papa zwaan. En dat ei, wat jammer dat het niet uitgekomen is, wel bijzonder om te zien hoe het zwaantje opgevouwen in het ei zit.
Jullie hebben het er maar druk mee gehad!

Groetjes, Jolanda (Rozet)

Maison Louise, Paintings by Louise, Nieuw Groen Leven zei

Een mooi maar ook verdrietig verhaal.

Zo gaat het in de natuur, het geeft en neemt. Wel erg sneu dat papa zwaan nu weg gevallen is.

Je hebt prachtige foto's gemaakt.

Lieve groet,

Loes

flowersandhome zei

Wat een verhaal Miranda. En wat een ongelooflijk mooie foto's. Zo schattig, wel jammer van het zwaantje dat doodging in het ei. De natuur is inderdaad zo mooi maar zo hard.
Groetjes,
Marian

little sweet things zei

Dat was idd geen handig plekkie van de familie zwaan maar wat zijn het een droppies om te zien.
Ik heb wel eens een zwanenkoppel in mijn voortuin staan bedelend om brood wat ze van mij dus niet krijgen maar ik moet toegeven dat ik dan toch via de achterdeur naar binnen ga. Wat zijn ze groot van dichtbij!!!

Groetjes, Sas

Beau Blanc zei

Wat een mooi verhaal heb je geschreven Miranda! En dan die prachtige foto's erbij. Het is jammer dat niet iedereen zo begaan is met de natuur.....
Groetjes Joanike

Elly's kleine idylle zei

Och zeg wat een verhaal....De moeder zwaan moet nu aleen verder en dat is voor een zwaan heel moeilijk want ze kiezen een partner voor het leven en zijn bijzonder trouw aan elkaar...Het verkeer eist inderdaad veel dieren leed en dan laat de instanties het ook nog afweten.bah...ik kan hier ook echt boos om worden....Je hebt trouwens prachtige foto's gemaakt Miranda...Maar ook wel heel indringend hoor...en nu maar hopen dat het met de moeder en haar kroost verder goed gaat toch...
Groetjes..ELLY.

Sjoukje zei

Wat een post Miranda, prachtig om te zien hoe de moederzwaan zich om haar jonkies bekommert... Verdrietig dat de vader er niet meer bij is, partners voor het leven en dan toch alleen...De natuur blijft bijzonder en onbegrijpelijk hard en onvoorstelbaar mooi~!
Bijzondere post...
Fijn weekend, groetjes Sjoukje

Judith zei

Een mooie post, maar ook wel een verdrietige... eerst papa zwaan en daarna nog dat ei en jong wat uit het nest valt... Sneu! Ik hoop dat het moederzwaan en haar 2 jongen goed vergaat!

Maia zei

Wat een prachtige foto's en goed werk van jullie!
Ik kan je teksten niet zo goed ontcijferen( kan aan mij liggen hoor) maar wat een triest verhaal lees ik hier boven in een reaktie!
Heel schattig die zwanenjongen en de trotse wakende moeder, dat jullie er zo dichtbij konden komen mooi!
Fijn lang weekend
Groetjes Maia