01 oktober 2010

SPOKEN BESTAAN ECHT


JA, ZE BESTAAN ECHT!!!!!


IK HEB IETS VOOR SINT MAARTEN BEDACHT.
BIJ ONS IN NOORD - HOLLAND IS HET 1 X PER JAAR SINT MAARTEN OP 11 NOVEMBER.
DAN GAAN DE KINDEREN MET HUN ZELF GEMAAKTE LAMPIONS LANGS DE HUIZEN ALS HET DONKER IS.
ZE ZINGEN DAN HUN MOOISTE SINT MAARTEN LIEDJES.
ALS BELONING VOOR HET ZINGEN EN DE LAMPION KRIJGEN ZE IETS LEKKERS.

NU MAKEN ZE OP DE BASISSCHOOL DE LAMPIONS MET DE JUF, MEESTER OF HELPENDE MOEDER.

KAN HET VOOR KOMEN DAT JE KIND THUIS KOMT EN ZIJN ZELF GEMAAKTE LAMPION NIET MOOI VIND.

DAT OVER KWAM MIJN OUDSTE ZOON.
DIE WAS ECHT NIET BLIJ MET ZIJN LAMPION DIE HIJ ZELF HAD GEMAAKT.
HIJ WOU ZELFS NIET MEE DOEN AAN SINT MAARTEN.
HIJ HUILDE DIKKE TRANEN.

DAAR KON MIJN MOEDER HART NIET TEGEN, DUS BEDACHT IK WAT.

IK BEDACHT EEN SPOOK DIE LICHT GAF.

MISSCHIEN IS HET IETS VOOR JULLIE KINDEREN OM HET TE MAKEN OF VOOR OP SCHOOL.
JE KAN HEM OOK MAKEN VOOR HALLOWEEN.
IK HEB ER VORIG JAAR EEN HELEBOEL LEUKE REACTIES OPGEHAD.

HIER ONDER VOLGT DE BESCHRIJVING.
HET IS HEEL SIMPEL EN HET IS ZO GEMAAKT.





DE WASBOL DIE ALS HOOFD DIENT EN WAAR HET LICHTJE IN HANGT.



NODIG:
#  WITTE HOESLAKEN OF EEN WITTE LAKEN
WASBOL
LIJM
SCHAAR
STIFTEN
# ELCTRA DRAAD
LICHTJE MET STOKJE + BATERIJEN
#  IJZERDRAAD

NODIG VOOR VERSIEREN VAN DE SPOOK:
# KRALEN/ GLITERS/ BELLETJES
# SPINNEN VAN PLASTIC
#  PIJPENRAGERS + BOLLETJES (ZIE GELE / ZWARTE SPIN)
BEWEGENDE OGEN

Je kan natuurlijk van alles gebruiken om je spook te versieren.
#  zoals; beplakken met licht gevende sterren, nep spinnen, doodskopjes enz.





Werk beschrijving van de spook.
In de wasbol maak je met de boormachine gaten boven en onder in.
2 boven en 2 onder in.
2 gaten onder in, zijn voor de elektra draad die je daar doorheen schuift.
De andere 2 gaten boven in, zijn er voor om het ijzerdraad er doorheen te schuiven .
Waar je straks kralen aan kan rijgen en dan je stokje met lichtje aanvast kan maken.
Als je de Electra draad door de onderste 2  gaten heen  hebt geschoven, dan maak je aan 2 kanten een lus in de elektra draad. (Daar kan je straks je spin of iets anders aan ophangen.) 
Je neemt nu een lapstof en die vouw je dubbel in een driehoek.
In het midden van de stof, aan de binnenkant, doe je de wasbol.
Op de wasbol doe je nu wat lijm.
Die lijm smeer je uit over 1 kant van de wasbol, waar geen cijfers staan.
Die zitten aan de achterkant.
Dan druk je de stof voorzichtig op zijn plek en is de hooft klaar als het droog is.
Nu is de spook al bijna klaar.
Aan de bovenkant knip je met de schaar een klein gaatje, waar het lichtje moet komen.
Door de bovenste 2  gaten die over zijn, rijg je een ijzerdraad.
Die je eerst aan 1 kant vast maakt.
Dan kan je als je dat wilt, er aan de lost zittende stuk draad kralen rijgen .
Als klaar bent maak je die ook vast aan de wasbol boven in.
Nu is je spook klaar.








Versier nu de spook zo als je wilt.
Als je een plaatje op zijn buik wilt maken dan kan je dat doen doormiddel van CARBON papier.
Je kies een kleurplaat en je legt de Carbonpapier op de stof.
Daar overheen leg je de kleurplaat en met de potlood trek je de kleurplaat over .
Als je klaar bent dan haal je de kleurplaat en Carbon papier weg.  
Zo staat de kleurplaat tekening op de stof.
Ik heb de pompoen tekening ingekleurd met stift en in strepen style.
Nu nog een gezicht tekenen en dan is de spook klaar. 




DIT IS DE EERSTE SPOOK DIE ER GEMAAKT IS.




JE KAN DE SPOOK VERSIEREN ZO ALS JE ZELF WIL.





DOOR DE WITTE STOF GELEID HET LICHT BETER.


VEEL PLEZIER MET HET MAKEN VAN DE SPOOK.


LIEVE GROET,

MIRANDA 


Als je deze lampion gaat maken of je gebruikt mijn plaatjes/ tekst dan graag vertellen dat het idee  van THE BLACK BARN  is.


















12 opmerkingen:

Pink Princess zei

LEUK gedaan. Heb geen kinderen helaas, maar wel een leuk idee voor Halloween ook :) Goh heb vroeger zoveel meegelopen met St. Maarten...ik ben opgegroeid in Zaandam en daar was het een HEEL groot "feest" altijd. Ook gingen we wel naar mn opa en oma in Groningen en ook daar word gelopen. Hier in mijn dorp in Drenthe ook trouwens :)

Home and Lifestyle zei

Dat wordt griezelen met prachtige spoken!

En wat leuk dat je de give away van Yolanda gewonnen hebt...van harte gefeliciteerd!

Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

marian zei

Proficiat met je gewonnen cadeautje!
Leuke vondst dat spook, je moet er maat op komen zo'n wasbollen te gebruiken voor het hoofd en ze zien er inderdaad heel spooky uit!
Waar wij wonen is het niet de gewoonte dat de kinderen met Sint-Maarten de huizen rondgaan maar waar ik vandaan kom deden we dat wel als kinderen: we holden een biet uit, beetje zoals met pompoenen gedaan wordt in Amerika, en daarin kwam dan een kaars als licht die het natuurlijk nooit de hele tocht uithield ;) en daarmee gingen we heel het dorp rond al zingend en een zak snoep die we erna hadden! Ach, sweet memories...
Groetjes en goed weekend!
Marian

Colinda zei

Gefeliciteerd met je give-away enne leuk die spookjes. Hier wordt niet zo heel veel aan St. Maarten gedaan, jammer eigenlijk!

Groetjes en fijn weekend,
Colinda

Saskia zei

Ik vind hem schitterend, Ik kom oorspronkelijk uit Noord-Holland. Dus heel bekend met Sint Maarten. Toen de kinderen klein waren gingen we altijd 11 november naar mijn ouders zodat de kinderen ook Sint Maarten konden lopen. Waar ik nu woon kennen ze het niet, wat ik erg jammer vind. Maar het spook vind ik fantastisch.
Groetjes Saskia

Carina zei

Gefeliciteerd met de mooie give away die je hebt gewonnen; St. Maarten wordt in mijn plaats gevierd omdat in deze omgeving de St. Martinuskerk staat. Hier in de Randstad wordt het niet/nauwelijks gevierd zover ik weet.
Mijn kinderen zijn de leeftijd te boven maar ik heb jaren (15) meegelopen met de lampionoptocht, vond/vind 11 novembr altijd het begin van de gezellige feestdagen periode; het wasbolspookje is een goede tip die ik hier aan wat knutselmoeders/juffen ga door ga geven.

Fijn weekend, groetjes van Carina

gewoon gezellig zei

Wat een superleuk idee!!
En ook al doen we niet aan sint maarten of halloween, mijn jongste wil 'm graag maken!!
(onder de voorwaarde dat ie wel ècht eng moet worden hihi)

Groetjes Hilde

lia zei

Ziet er leuk uit, maar dat sint Maarten kennen we hier niet.

groetjes Lia

Claudia zei

Dank je wel voor je lieve woorden. Bij mijn zus thuis wordt er uitgebreid Halloween gevierd, ik zal haar eens op je post attenderen.

Liefs Claudia

Kom Achterom zei

Super leuk je spook!!
leuk idee voor mijn dochter haar stage!
De mijn oudste is de deur al uit dus hier geen sint maarten vieren!
fijn weekend hoor en ik de give away geef ik je met heel veel plezier! hij komt super goed terrecht
Fijn weekend
Yolanda

little sweet things zei

Dit vind ik nou echt een super leuk idee. Elk jaar komt mijn dochter weer teleurgesteld thuis met een lampion die volgens haar meer bij groep 1 past. Wasbolletjes genoeg hier naast de wasmachine dus we kunnen zo beginnen.
Ik vergeet telkens dat ze hier alleen bij ons in noord holland st maarten vieren, voor ons is dat zo gewoon.
Fijn weekend en groetjes, Sas

*Ingrid* zei

Wat een leuk idee Miranda je spokenpost!
fijne zondag
Ingrid